Nasjonal klagenemnd

Nasjonal klagenemnd behandler klager på enkeltvedtak i forbindelse med opptak til grunnutdanninger ved universiteter og høyskoler. Vedtakene fra Nasjonal klagenemnd er endelige og kan ikke påklages.

Hvilke saker behandler klagenemnda?

Nasjonal klagenemnd behandler  klager på blant annet feil poengsum, kvalifiseringsgrunnlag og kvotetilhørighet. Den behandler også klager på frister, dispensasjon fra generell studiekompetanse og særskilt vurdering.

Møter i klagenemda

Det er Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, HK-dir som har sekretærfunksjon for Nasjonal klagenemnd. De har ansvar for å forberede og tilrettelegge klagesakene for nemnda og innkalle til møter i samråd med nemndas leder. 

Nasjonal klagenemnd har to hovedmøter på høsten. Første møte blir avholdt i september og det andre møtet avholdes normalt i oktober. Det hender også at nemnda har et møte på sommeren.

Klagenemndas vedtak publiseres etter hvert møte.

Medlemmer i klagenemnda

Nasjonal klagenemnd har syv medlemmer oppnevnt av Kunnskapsdepartementet. Alle medlemmer oppnevnes normalt for fire år av gangen, og studentrepresentantene oppnevnes for to år.

Klagenemnda har følgende sammensetning per i dag:

  • Henrik W. Bärnholdt (leder)
  • Ann Marit Roterud (nestleder)
  • Brynjar Jørstad (medlem fra lærestedene)
  • Heidi M. Sund (medlem fra lærestedene)
  • Ingvild Naadland (medlem fra forvaltningsområdet for videregående opplæring)
  • Ole Skålin (studentrepresentant)
  • Nasjida Noorestany (fast møtende vara studentrepresentant)
  • Varamedlemmer

Sekretærer for Nasjonal klagenemnd er Esther Mørk og Gunn Tønder.

Klager som ikke skal til Nasjonal klagenemnd

Den nasjonale klagenemnda behandler ikke klager i lokale opptak. Den skal heller ikke behandle klager over vedtak om opptak på grunnlag av realkompetanse, opptak etter at det er innvilget dispensasjon fra enkelte av kravene om generell studiekompetanse eller klager på vurderinger av spesielle opptakskrav som omfatter ferdigheter eller opptaksprøver fastsatt av institusjonen. Klager på slike vedtak behandles i klagenemnder ved lærestedene.

Søkere til høyere yrkesfaglig utdanning må se Nasjonal klagenemnd for høyere yrkesfaglig utdanning for informasjon. 

Regelverk

Lenkene under er regler og utfyllende informasjon om hvorfor vi har klagenemnder.


Kontaktinformasjon 

For spørsmål om Nasjonal klagenemnd eller om saker som behandles i Nasjonal klagenemnd, send e-post til sokerinfo@samordnaopptak.no

Publisert 4. apr. 2013 15:35 - Sist endret 30. nov. 2023 08:30